Om Bæredygtig Generation
I Bæredygtig Generation har vi mange års erfaring med at inddrage unge i forskellige faser af kommunale eller skolemæssige projekter i forbindelse med udviklingen af bæredygtige byrum.
Har du planer eller strategier på forvaltnings- lokal- eller institutionsplan, der vedrører unges liv og kalder på deres perspektiver, kan vi facilitere inddragelse af unge i processen og arbejde med at integrere deres bidrag i implementeringen.
På den måde bygger vi bro mellem Københavns Kommunes forskellige beslutningstagere og de børn og unge, som beslutningerne vedrører.
Her på siden kan du læse om tidligere projekter og forløb i Bæredygtig Generation.
Tidligere projekter og forløb i Bæredygtig Generation:
Vis alle
Ungeborgersamlinger i politiske planer og strategier
Kommunalplansstrategi
I efteråret 2022 blev 28 skoleelever på 7. og 8. årgang fra byens fem områder inddraget i at komme med anbefalinger til Københavns Kommuneplansstrategi. Økonomiforvaltningens Center for Byplanlægning stillede de unge fire højaktuelle spørgsmål, som Bæredygtig Generation faciliterede i en faglig funderet inddragelsesproces, der vedrørte sikring af boliger til alle, fremtidens rekreative områder og København som en bæredygtig storby. Som afslutning overdragede ungerepræsentanterne deres anbefalinger til Overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen, ved Åbent Rådhus nov. 2022.
Elevernes drømmerejse til 2036.mp4 - Video.kk.dk
Se PowerPoint med anbefalinger til Kommuneplansstrategi 2023/24 længere nede på sitet.
Biodiversitetsstrategi
Tre 8. klasser deltog i en fagligt funderet inddragelsesproces vedrørende Københavns Kommunes biodiversitetsstrategi 2050.
Elevrepræsentanter overrakte de samlede anbefalinger til daværende overborgmester, Lars Weiss, og daværende teknik- og miljøborgmester, Nina Hedeager Olsen, på Københavns Biodiversitetskonference i september 2021. Biodiversitetsstrategiens andet udkast, fra februar 2022, tog afsæt i skoleelevernes visioner og kan læses herunder.
Ungeinddragelse i lokalområder
Inddragelse i Godsbaneterrænet
I sommeren 2023 udarbejdede vi en række anbefalinger til den fremtidige udvikling af Københavns godsbaneareal i samarbejde med 25 udskolingselever fra Bavnehøj skole, Vesterbro Ny Skole, Gasværksvejens Skole, Skolen på Islands Brygge og Tove Ditlevsens Skole.
Se PDF med 10 anbefalinger til ungeinddragelse i byens udvikling længere nede på sitet.
Ungeinddragelse i lokaludvalg: Brønshøj-Husum og Vest-Amager
I efteråret 2023 har vi, på baggrund af interviews og spørgeskemaundersøgelser i samarbejde med lokale udskolingselever, udarbejdet idékataloger vedrørende de unges vaner, præferencer og holdninger til fritidsmulighederne i deres lokalområde.
Idékataloget indeholder både vores vurderinger og anbefalinger baseret på spørgeskemaundersøgelser og interviews med de unge. Her kommer de unge med forslag til, hvordan man bedst udvikler områdets fritidsaktiviteter og rekreative muligheder.
Mediering mellem unge og beslutningstagere
Havneliv
Et inddragelsesforløb i samarbejde med By & Havn, hvor vi faciliterede en samarbejdende arbejdsgruppe mellem 23 7. klasses elever og medarbejdere fra By & Havn. Inddragelsesforløbet blev stablet på benene med henblik på at udvikle et nyt havnebyrum henvendt til børn og unge. Forløbet bestod af en række workshops, hvor eleverne først fik en større forståelse for havnens funktioner, siden fik prøvet kræfter med forskellige måder at bruge den på for til sidst at udarbejde en række anbefalinger til udformningen af et mere børne- og ungevenlig havnemiljø.
Se PDF med idéer og anbefalinger til en havneskole længere nede på sitet.
Klimaambassadøruddannelsen (KAU)
Som klimaambassadør uddannes eleverne til ’eksperter’ på klimaudfordringer- og løsninger i Københavns Kommune set fra et børne- og unge perspektiv.
Eleverne får indsigt, handlekompetencer og forståelse for bæredygtig udvikling i lokale og globale perspektiver. Målet med uddannelsen er at give fremtidige generationer motivation og kompetencer til at blive aktive medskabere af en bæredygtig fremtid.
Forløbet afvikles to gange om året og har hver gang en ny klimacase. Forløbet er et samarbejde med en opgavestiller fra ’det virkelige liv’, der arbejder med problematikker knyttet til grøn omstilling og bæredygtighed. I løbet af forløbe får de unge videns- og handlingskompetencer til at udvikle en række løsningsforslag, som til sidst præsenteres for os og opgavestilleren.
https://video.kk.dk/video/83254445/klimaambassadoruddannelsen-1