Børne & ungeinddragelse hos Bæredygtig Generation
I Bæredygtig Generations (BG) indsats Hørt Ungdom udvikler og faciliterer vi børne- og ungeinddragelse for Københavns Kommunes forvaltninger og udvalg, når der skal laves analyser, strategier og planer som vedrører byens børn og unges hverdagsliv og fremtid.
Vi skræddersyer inddragelsesprocesser ud fra det aktuelle opdrag og behov fra projektejer. Fx kan ungeinddragelse i forbindelse med større politiske beslutninger rammesættes som ungeborgersamlinger, der – så vidt muligt qua BGs placering - lever op til OCED’s principper for deliberative processer for offentlig beslutningstagen. Ungeinddragelsen kan også tage form som enkeltstående workshops eller foregå i klasselokalet på byens skoler, hvor det ønskes at styrke elevindflydelse og ejerskab ifm. beslutninger eller udrulning af planer lokalt på skolerne.
Demokratisk deltagelse i en holistisk bæredygtighedsramme
Vi arbejder ud fra et holistisk bæredygtighedsbegreb, hvor både den sociale, miljømæssige og økonomiske bæredygtighed danner rammen for vores inddragelsesarbejde. Så længe det aktuelle inddragelsesopdrag har betydning for Københavnske børn og unges liv og fremtid, kan Hørt Ungdom varetage ungeinddragelsen.
Vores ungeinddragelse er således en metodisk proces uafhængig af tema, hvor de deltagende unge indgår i rammesatte demokratiske dialoger og gives rum til at ytre sig, lytte til andres holdninger, diskutere dilemmaer og tage stilling til fælles anbefalinger. Hørt Ungdom sikrer neutral dokumentation af de unges input og varetager medieringen mellem de unge og beslutningstagere. Samtidig sikrer vi naturligvis at de deltagende unge får et solidt informeret og fagligt grundlag at tage afsæt i – med relevante fagoplæg- og øvelser, empiri, feltundersøgelser mm.
Inddragelse med afsæt i Uddannelse for Bæredygtig Udvikling
BG’s formidling og procesfacilitering er funderet i tankerne bag UBU (Uddannelse for Bæredygtig Udvikling). Herunder UBU-kompetencer og UBU-tematikker, med det dannelsessigte at fremme en generation af borgere, der er bevidste om- og engagerede i at skabe en mere bæredygtig fremtid.
Hørt Ungdoms inddragelsesforløb tager afsæt i reelle projekter, hvor de involverede unge i særdeleshed får styrket fremtidskompetence, samarbejdskompetence, strategisk kompetence samt kompetencer til integreret problemløsning, kritisk tænkning og selvrefleksion. Iboende de politiske og lokaler opdrag som BG inddrager elever og unge i, er der altid både et element af et unikt samfundsindblik og udviklingspotentiale, en kompleks problemstilling, en konfrontation med den unges egen rolle, adfærd og ansvar samt et mål om forandring – et bæredygtig København i fremtiden. Her arbejder vi helt grundlæggende med at skabe forståelse for at samfundet omkring os er foranderligt og at de unges stemme også har en plads i denne forhandling.
Når det gælder UBU-tematikkerne forholder vi de lokale problemstillinger og løsninger op imod globale kriser og konsekvenser. Forholdet mellem at bevare og udvikle, individ og samfund samt forholdet mellem nutid og fremtid er altid en præmis der tages højde for når eleverne inddrages i at finde løsninger og anbefalinger ifm. det aktuelle opdrag.
Udpluk af ungeborgersamlinger og børne- og ungeinddragelse
Vis alle
Inddragelse af klimaambassadører i Københavns Klimaplan 2035
I 2023 og 2024 etableres ungeborgersamlinger med klimaambassadører fra 10 af byens skoler, som skal bidrage med anbefalinger til Klimaplan 2035. Gennem faglige ekspertoplæg og faciliterede demokratiske dialoger over 2 x 7 heldagsworkshops gives et ungeperspektiv på kernespørgsmålet: Hvordan ser det gode børne- og ungeliv ud i 2035 med langt mindre udledning af drivhusgasser fra forbrug?
Klimaambassadørernes håndbog til biodiversitet på skoler
Ifm. implementeringen af Københavns handleplan for Biodiversitetsstrategi 2050 har 20 Klimaambassadører fra 6. – 8. årgang på fire skoler bidraget med udvikling af en håndbog til byens skoler, som skal gøre det lettere at komme i gang med biodiversitetstiltag i skolens uderum.
Elevinddragelse i Børne- og Ungdomsforvaltningen specialanalyse
Gennem fem heldagsworkshops i 2024 blev 20 elever fra forskellige Københavnske almenskoler inddraget ifm. forvaltningens specialanalyse. Eleverne bidrog med indsigter i deres erfaringer med trivsel og mistrivsel i folkeskolen samt deres perspektiver på spørgsmålet: Hvad kan vi gøre for, at langt flere elever uanset udfordringer og ressourcer, kan trives i fællesskaberne i skolen?
Inddragelse af lokale unge i Lokaludvalgsarbejde
Hørt Ungdom har dannet og faciliteret ungeborgersamlinger med lokale unge og skoleelever indenfor emner, som det enkelte lokaludvalg manglede børne- og ungeperspektiver på. Fx har lokale unge bidraget med indsigter og forslag til lokale fritids- og opholdsmuligheder i Brønshøj-Husum og Amager Vest. Og i Valby har unge udarbejdet høringssvar til forbedret kulturliv ifm. KUBI-Planen.
Inddragelse af lokale skoleelever i lokalplan for Godsbaneterrænet
Hvordan skaber vi Københavns nye kvarter, Godsbaneterrænnet, så der både er plads til aktivitet og ophold, er trygt at færdes samt at bynatur og biodiversitet tilgodeses? Dette kernespørgsmål blev stillet af Teknik- og Miljøforvaltningen til lokale skoleelever der deltog i en ungeborgersamling over syv heldagsworkshops. På baggrund af fagoplæg, udforskning af området, inspiration og demokratisk dialog bidrog de lokale unge med anbefalinger og visuelle idéer i Minecraft.
Inddragelse af skoleelever i Kommuneplansstrategi 2023
Som del af Københavnerdialogen ifm. kommuneplansstrategi 2023 faciliterede Hørt Ungdom en ungeborgersamling for udskolingselever fra forskellige bydele. De unge udformede drømmescenarier og anbefalinger til følgende spørgsmål; Hvordan sikrer vi boliger til alle i København? Hvordan ser fremtidens rekreative områder ud? Hvordan er fremtidens trygge København? Og hvordan bliver København en mere bæredygtig storby?
Inddragelse af skoleklasser i Biodiversitetsstrategi 2050
Ifm. København Kommunes udarbejdelse af biodiversitetsstrategi 2050 blev skoleklasser fra forskellige bydele klædt på til og inddraget i at komme med deres anbefalinger og visioner for både ’det grønne’, ’det blå’ og ’det grå’ København i 2050, hvor biodiversiteten har en meget større plads og prioritet.
Inddragelse af klimaambassadører i handleplan for Grøn Folkeskole
I forbindelse med udformningen af Børne- og Ungdomsforvaltningens handleplan for Grøn Folkeskole blev klimaambassadører fra 10 forskellige skoler inddraget over 2 x syv heldagsworkshops. Eleverne bidrog med visioner for fremtidens folkeskole, samt idéer og anbefalinger til grønne læringsrum på københavnske folkeskoler.
Elevinddragelse i udvikling af bæredygtighedspolitik lokalt på skoler
I samarbejde med flere af byens skoler supporterer vi elevinddragelsen i forbindelse med skolers udvikling af lokale bæredygtighedspolitiker.
Youth Takeover på rådhuset ved Københavns C40 værtskab
Under Københavns værtskab ved den internationale C40-konference blev tidligere klimaambassadører inddraget i at facilitere og deltage i dialoger med internationale ungedelegerede til Youth Takeover på Rådhuset. Gennem dialoger udviklede de unge anbefalinger til C40-byerne ud fra spørgsmålet ”How can cities pave the way for a sustainable generation?”
DKs Bedste Skoletoiletter
DKs Bedste Skoletoiletter er ABUs nye undervisningsforløb, der bl.a. har til formål at styrke københavnske skolebørns toiletkultur.