Børn, Natur & Miljøs faglige rammer

Hos Børn, Natur & Miljø er vi eksperter i at formidle natur, science samt bæredygtighed og give naturoplevelser til alle kommunens daginstitutioner.

Hos Børn, Natur & Miljø har vi fokus på børns dannelse i naturen. Vi har stor viden inden for temaer som biodiversitet, science og ressourcebevidsthed samt stor erfaring med at tilbyde naturoplevelser til 0-6 års området.

Med vores didaktiske og naturfaglige viden har vi et stærkt fundament, når vi, sammen med f.eks. institutioner, planlægger særlige indsatser eller udbreder viden og kompetencer til personalet i Københavns daginstitutioner. Dette sker gennem kompetenceudviklingskurser, konferencer, publikationer og sidemandsoplæring. 

I særlige projekter har vi tilknyttet forskningsenheder, så vi kan bidrage til ny viden inden for børns læring, udvikling og trivsel, når de indgår i målrettede forløb i og med naturen.  

Temaer vi arbejder med

Vis alle

Naturdannelse

Naturdannelse handler om vores forhold til naturen, og hvordan forholdet bliver formet og styrket. Hos Børn, Natur & Miljø giver vi børnene direkte erfaringsbaserede oplevelser i naturen med udgangspunkt i naturdannelsens fem elementer; det materielle, det erfaringsbaserede, det kognitive, det følelsesmæssige og det filosofiske. Når børnene kommer ud i naturen og sanser samt interagerer fysisk med den, omdannes interaktionen til erfaringer. Deres nysgerrighed vækkes og udvikles i takt med, at deres oplevelser udfoldes. Hos Børn, Natur & Miljø følger vi barnets spor og nysgerrighed, og møder det med formidling og forklaring i børnehøjde.

Ressourcer, affald og genbrug (cirkularitet)

At have en forståelse for vores ressourcer, og forbrug af disse, er vigtigt for at kunne agere mere bæredygtigt nu og i fremtiden. Børn, Natur & Miljø tilbyder forløb, hvor børnene indføres i affaldshierarkiet og cirkulær tankegang, ved brug af sanserne. Der snakkes om, lyttes til og røres ved forskelligt affald, mens vi sammen bliver klogere på, at affald faktisk er en ressource og forundres over, at en gammel plastikflaske kan blive til en ny bamse. 

Friluftsliv

En stor del af børns naturdannelse er at føle glæde ved at være og kunne begå sig i naturen. Hos Børn, Natur & Miljø tilbyder vi forskellige forløb inden for friluftsliv. Her er der mulighed for leg, forundring og udforskning af forskellige naturområder, og sammen øver børnene sig i at sikre de mest basale ting, når de skal opholde sig i naturen, såsom varme, ly, mad, vand og sikkerhed.   

Sprog og kultur

Naturen er det perfekte læringsrum, også for sprogtilegnelse. Derfor foregår de fleste af Børn, Natur & Miljøs sprogforløb udendørs. På et sprogforløb bringes den fælles opmærksomhed mellem barn og voksen i centrum. De stærke sanselige oplevelser, som naturen kan tilbyde, giver anledning til at sætte ord på det de er en del af. Der er plads til både de gode og meningsfulde samtaler og til at kunne observere det enkelte barns interesse, hvilket bidrager til idéer til kommende fællesskabende samtaler og aktiviteter. 

Mad

Mad og natur går hånd i hånd hos Børn, Natur & Miljø. Vi tilbyder forløb, hvor børnene får kendskab til naturens kredsløb gennem kompost og køkkenhaver. Derigennem udvikler børnene en naturforståelse og får erfaringer med bæredygtighed gennem jord-til-bord og krible-krable-dyrs hjælp til nedbrydning.   

Natur

Hos Børn, Natur & Miljø er naturen og naturdannelse omdrejningspunkt i næsten alle vores forløb. Vi tilbyder pædagogiske aktiviteter i den grå og blå natur, hvor institutionerne møder- og får kendskab til naturfænomener i deres nære rammer. Vi tilbyder også forløb i f.eks. Bøllemosen, som åbner op for helt andre oplevelser og aktiviteter, end dem børn og voksne kan få i en af vores grønne parker. Derved lærer børnene at begå sig i naturen. 

Håndværk, design og kunst

Hos Børn, Natur & Miljø mener vi, at kendskab til håndværk, kunst og design også er en vigtig del af børns dannelse. Derfor tilbyder vi aktiviteter med fokus på håndværk og craft med udgangspunkt i naturmaterialer. Børnene får kendskab til naturmaterialer og deres egenskaber men også en forståelse af deres bearbejdning og vigtigheden i at benytte naturmaterialer med omtanke.   

Kompetenceforløb målrettet personale

Børn, Natur & Miljø tilbyder kompetencekurser med udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan. Gennem sparring og vidensdeling undersøges det, hvordan der kan skabes en pædagogisk praksis, hvor natur, udeliv og science er en integreret del af hverdagen. 

FNs Verdensmål:

Verdensmålene er integreret i alle vores pædagogiske aktiviteter, da vi hos Børn, Natur & Miljø ønsker at giver handlemuligheder og oplevelser, der kan give en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling. Vi berører, igennem vores forløb, mange af FN’s Verdensmål, men vi har dog et særligt fokus på målene, der omhandler: 

4. Kvalitetsuddannelse 

7. Bæredygtig Energi 

12. Ansvarlig produktion og forbrug 

14. Livet i havet 

15. Livet på Land 

Science

Science kompetencer er vigtige og en essentiel del af læreplanstemaet Natur, Udeliv og Science. Hos Børn, Natur & Miljø er vores pædagogiske aktiviteter tilrettelagt, så de understøtter børns muligheder for at lege og eksperimentere- Samtidig lægges der vægt på at motivere til nysgerrighed og udforskning af forskellige fænomener og objekters egenskaber.    

Katalog

Kontakt

Børn, Natur & Miljø

Naturværkstedet Kløvermarken

Kløvermarksvej 511

2300 København S.