UBU og sprogfagene
10 inspirationsforløb til integration af bæredygtighedsundervisning i dansk, tysk, engelsk og fransk
Den grønne omstilling og klimakrisen er centrale temaer i undervisningen på tværs af fagene. Elevernes bæredygtighedsdannelse er imidlertid ikke kun en opgave for de naturvidenskabelige fag, men rummer også de æstetiske, etiske og historiske perspektiver, som de humanistiske fag beskæftiger sig med.
En undersøgelse foretaget i forbindelse med handleplan for Grøn Folkeskole i Københavns Kommune i 2023 viser, at sprogfagslærere har svært ved at integrere bæredygtighed i undervisningen. Derfor har Læreruddannelsen v. Københavns Professionshøjskole, Afdelingen for Bæredygtig Udvikling (ABU) og Rådmandsgade Skole samarbejdet om at udvikle et inspirationskatalog, der skal vise nye veje til at forbinde sprogfagene med skolens øvrige tiltag inden for Undervisning for Bæredygtig Udvikling (UBU).
Baggrunden for de 10 inspirationsforløb i kataloget er et praksisudviklende samarbejde mellem lærerstuderende, folkeskolelærere og medarbejdere fra Rådmandsgade Skole, KP og ABU. Formålet har været at udvikle konkrete undervisningsforløb, der både er tværfaglige og udnytter sprogfagenes metoder. Det nye katalog er nu tilgængeligt på groen.kk.dk og kan forhåbentlig understøtte udvikling af en undervisning, der giver eleverne en nuanceret forståelse af centrale problematikker i den grønne omstilling.

Forfatterne bag materialet er:
Annette Søndergaard Gregersen
Caroline Qvarfot
Catherine Watson
Lærke Lil Munck Daverkosen
Jesper Steenberg
Rikke Platz Cortsen
Tenna Hansen
Tom Steffensen
Tak til sprogfagslærerne på Rådmandsgade skole og Jette von Holst-Pedersen for deltagelse i workshop, prototyping og feedback gennem projektet.
Tak til lektor i engelsk Maiken Birkmose Schmidt og sprogfagsstuderende på KP for deltagelse i workshop.
Tak til Tanja Christina Rolfsen for billeder af projekter fra Bæredygtighedsugen på Rådmandsgade.
For yderligere information, kontakt:
Annette Søndergaard Gregersen
Annette Søndergaard Gregersen
Københavns Professionshøjskole
Tom Steffensen
Tom Steffensen
Københavns Professionshøjskole
Tenna Hansen
Tenna Hansen
Afdelingen for Bæredygtig Udvikling