Om Københavns Naturskole
Om Københavns Naturskole - vi skaber læring i naturen
Vis alle
Vores fortid
Den nuværende Københavns Naturskole er et resultat af en fusion af Kalvebod Naturskole, Økobaserne og Mininaturskolerne i 2011. Formålet var at nedbryde kunstige barrierer, at optimere ressourceforbruget og fremstå som et samlet tilbud til de københavnske lærere. I dag bliver Københavns Naturskole benyttet af stort set alle kommunens skoler. og både BUF og øvrige forvaltninger benytter sig af vores kompetencer inden for formidling i det fri, når der skal udvikles strategier, udviklingsplaner eller renoveres en skolegård. Eksterne aktører, i form af universiteter, seminarier, faglige netværk, ministerier og andre kommuner, benytter sig ligeledes, i stigende grad, af vores videnscenterfunktion. Vi forsøger at være blandt pionererne, når nye internationale dagsordener skal omsættes til formidlingspraksis, og vi er altid friske på at indgå i udviklende partnerskaber.
Vores Fremtid: Mission
Vi skaber læring i naturen
- Vi er en del af Københavns Kommunes praktiserende videnscenter for læring i naturen. Vi formidler aktivt til børn og unge, pædagoger og lærere i både den nære bynatur men også de større og vildere naturarealer uden for byen.
- Vi skaber forudsætningerne for læring gennem sanselige aktiviteter med udgangspunkt i relevante naturfænomener og ved brug af relevant og aktuelt grej.
- Vores læring tager udgangspunkt i Uddannelse for Bæredygtig Udvikling og i de dele af Fælles Mål og De Pædagogiske Læreplaner, der bedst indfries ved udeundervisning. Aktiviteterne vil typisk understøtte både naturfag og et eller flere af de øvrige fag. Vi tilstræber også, at forløbene støtter op om STEM-fagområderne og inddrager FN's 17 Verdensmål, hvor det er relevant.
- Vores undervisning foregår helt eller delvist i naturen, hvor vi udnytter vores fag- og lokalkendskab til at sætte de didaktisk optimale rammer for undervisningen.
- Naturforvaltning, bæredygtig udvikling, økologiske sammenhænge og bevaring af biodiversitet er centrale omdrejningspunkter i vores virke. Vi er samtidig chancelighedsforbedrende brobyggere imellem Københavns børn og unge og de sundheds- og livskvalitetsaspekter, der er forbundet med en aktiv brug af naturen.
Vores Fremtid: Vision
Et kraftcenter for formidling i naturen med særligt fokus på naturfaglig læring, biodiversitet og friluftsliv.
Københavns Naturskole udgør en vigtig brik i udviklingen af byens børn og unges naturfaglige dannelse og natursyn. Naturskolen er stedet, hvor børn og unge udvikler deres nysgerrighed, tilegner sig viden og evne til at forholde sig kritisk til komplekse begreber såsom naturindhold, natursyn og naturforvaltning. Eleverne lærer at sanse, benytte, værdsætte og beskytte naturen i og omkring København. Uddannelse for Bæredygtig Udvikling er det didaktiske pejlemærke for Naturskolens pædagogiske arbejde, og resultatet er handlekompetente unge med øget appetit på friluftsliv, naturfag og interesse for et aktivt medborgerskab.
Københavns Naturskoles aktiviteter er integreret i alle københavnske skolers og mange institutioners årsplanlægning. Naturskolens baser udgør læringsrum, som børn og unge vil møde løbende i deres institutionstid og skolegang. Vi bestræber os på at være pædagogens og lærerens førstevalg som støtte og sparringspartner i udvikling af læring og undervisning i naturen og en central brik i udviklingen af et aktivt medborgerskab hos fremtidens borgere.
Et proaktivt videnscenter og en attraktiv partner.
Københavns Naturskole er anerkendt i ind- og udland som et kompetent videnscenter for læring i naturen. Internt er vi en naturlig medspiller i udviklingen af kommunens grønne og blå arealer og indtænkes aktivt i kommunens uddannelsesstrategier, hvor fokus er på udeskole, friluftsliv og/eller naturfag. Videnscenterfunktionen er endvidere vækstlaget for indgåelsen af partnerskaber med foreninger, kulturinstitutioner og virksomheder men også afsæt for værtskab for forskere og specialestuderende, der i sig selv medvirker til en løbende faglig ny- og gentænkning og dermed bidrager til at styrke vores position som flagskib inden for udeskoledidaktik. Partnerskaberne er med til at brande København og tilføre ressourcer til Naturskolens virke og akkvisitive vækst, hvilket i sidste ende betyder flere muligheder for læring i naturen for flere af Københavns børn og unge.
En bæredygtig arbejdsplads.
Københavns Naturskole er en attraktiv arbejdsplads, der tiltrækker ambitiøse praktikanter, initiativrige studentermedhjælpere og fagligt stærke medarbejdere. Faglig fordybelse, løbende opkvalificering, prioritering og selektivt tilvalg af ressourcetilførende partnere med fokus på et bæredygtigt arbejdspres er nøglebegreber.
Børn og unge som medskabere af Naturpark Amager
Københavns Naturskole er den væsentligste aktive medspiller i formidlingen af Naturpark Amagers naturværdier og friluftslivsmuligheder til Københavns børn og unge. Vi bruger naturparken som ”byens største klasselokale”, hvor børn og unge høster viden og erfaringer med naturfaglige problemstillinger og friluftsliv. Vi støtter op om arbejdet ved at inddrage og engagere de unge i udviklingen af naturen, sikre biodiversiteten og arbejde løbende med at øge mulighederne for et aktivt friluftsliv i naturparken.
Vores Værdier
Bæredygtighed er et centralt begreb i alt fra vores drift (for eksempel affaldssortering og opprioritering af cykling og kollektiv transport) over vores indretning og praksis som arbejdsplads (faglig opkvalificering og undgåelse af nedslidning af medarbejdere) til essensen af vores pædagogiske virke (høj faglighed og attraktive aktiviteter, der bidrager til at skabe robuste, livsduelige og fagligt stærke børn og unge med mod på demokratisk medborgerskab).
Strategi 2021-25: Fra mission til vision – Strategiske og faglige mål
Vis alle
Fagligt mål I: Fra tastatur til natur
Målet er metodisk stærkere elever med øget appetit på naturfag!
Københavns Naturskole vil arbejde målrettet for at tilbyde flere undervisningsforløb med udgangspunkt i den naturvidenskabelige metode med særligt fokus på undersøgelseskompetencen.
Endvidere vil Københavns Naturskole fokusere på didaktisk udviklingsarbejde, der inkluderer filmmediet og aktivt medvirker til at bruge de nye teknologiske muligheder til at få nye brugergrupper ud i naturen. Det gælder både i en læringskontekst og som et aktivt tilvalg i fritiden.
Et centralt fyrtårn bliver udviklingen og lanceringen af en Naturskole 2.0, som er et bud på morgendagens mobile biodiversitets-feltlaboratorium. Her vil vi inddrage de teknologiske landvindinger inden for billedgenkendelse i udviklingen af en teknologibaseret naturfagsdidaktik og vise en vej frem for naturvejledningen i folkeskolernes naturfagsundervisning.
Fagligt mål II: Naturpark Amagers kraftcenter for friluftsliv
Målet er at give elever øget bevidsthed om de muligheder for friluftsliv, som især Naturpark Amager rummer. Vi ønsker også at give elever kompetencer, lyst og mod på at benytte sig af af de mange muligheder for friluftsliv for derigennem at bidrage til en øget robusthed og gå-på-mod hos dem.
KØN vil øge chanceligheden for fremtidens københavnere i forhold til muligheden for at udvikle en alsidig friluftskultur og benytte sig af de gode muligheder som hovedstadsregionens grønne områder tilbyder. KØN tilbyder, i samarbejde med Kattinge Værk, en bred vifte af kvalitetstilbud inden for friluftsliv og arbejder på at blive folkeskolernes naturlige førstevalg på området. Målet er, at københavnske elever bliver introduceret til en bred vifte af friluftsaktiviteter, særligt i Naturpark Amager. For udvalgte elevers vedkommende vil vi tilbyde særlige muligheder for fordybelse med henblik på, igennem dem, at nå flere elever. Alle KØNs friluftstilbud vil tage udgangspunkt i læringsmål fra faget idræt samt sundhed og trivsel i en skolekontekst og vil samtidig fungere som en brobygger til de mange muligheder, der ligger i fritidstilbuddene (spejder, orienteringsløb og lignende).
Fagligt mål III: Forvaltningen af vores natur og FN’s 17 verdensmål
Målet er at give elever praktiske og teoretiske erfaringer med naturforvaltning. Derudover ønsker vi at give dem mod og lyst til at tage aktivt del i, og stilling til, vores forvaltningen af de københavnske naturområder.
Københavns Naturskole vil tilbyde undervisningsforløb, hvor eleverne har mulighed for både praktisk og teoretisk at arbejde med FN’s verdensmål med særligt fokus på følgende Verdensmål:
- 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund
- 13: Klimaindsats
- 15: Livet på land
Et særligt fokus vil være på naturforvaltning med henblik på at stoppe tabet og fremme genskabelse af biodiversitet, herunder overvågning af naturtilstanden, bekæmpe invasive arter og begrænse forringelsen af naturlige levesteder. Vi har også stort fokus på bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget.
Strategisk mål I: Et proaktivt videnscenter og en attraktiv partner
Målet er, at Københavns Naturskole fremstår som en relevant og eftertragtet partner, hvor nye udeskoleprojekter, med fokus på naturfag og/eller friluftsliv, udvikles.
For at fastholde Københavns Naturskole som et attraktivt tilbud til Københavns Kommunes lærere og pædagoger skal kendskabsgraden til vores kvaliteter i BUF og i de øvrige forvaltninger øges. Det samme gælder vores værdi som videnscenter, hvor der også er behov for en anerkendelse indadtil i BUF, således at vi i stadig højere grad bliver brugt til naturfagligt og friluftslivsmæssigt didaktisk udviklingsarbejde. Særligt udviklingen af Naturpark Amager er et indsatsområde i planperioden.
Indsatsen for at udbrede kendskabet til vores kvaliteter som videnscenter i en bredere kreds uden for kommunen fortsættes i form af deltagelse i relevante netværk, konferencer og gennem udarbejdelse af artikler.
Strategisk mål II: En bæredygtig arbejdsplads
Målet er, at Københavns Naturskoles medarbejdere føler sig fagligt stimuleret, tilpas udfordret opgavemæssigt og undgår længerevarende overophedning eller nedslidning.
Som en konsekvens af den øgede kendskabsgrad oplever Københavns Naturskole et stigende antal henvendelser om nye samarbejder eller ønsker om at trække på vores videnscenterfunktion. Dette er en udfordring i forhold til at sikre, Københavns Naturskole også fortsætter med at være en socioøkonomisk bæredygtig arbejdsplads på linje med vores fokus på at minimere vores miljømæssige aftryk. Derfor vil der, i den kommende periode, være fokus på prioritering af arbejdsopgaverne og en målrettet tidsstyring, således der skabes ro til at gennemføre de prioriterede projekter på professionel vis og undgå nedslidning af personalet.
Der vil ligeledes være fokus på vedligeholdelse og udvikling af personalets kompetencer og fagfaglighed gennem efteruddannelse, deltagelse i faglige netværk, særligt friluftsliv, formidling af biodiversitet og naturpleje samt faglige udviklingsprojekter internt i Københavns Naturskole.
Strategisk mål III: Fra lommeparker til byens største klasselokale
Målet er, at specielt hovedindgangen ved DR-byen, men også baserne ved Byskoven og Havneslusen, bliver fuldt integrerede enheder i Københavns Naturskole for derigennem at bidrage til realiseringen af visionen om at gøre Naturpark Amager til byens største klasseværelse.
Københavns Naturskole vil være til stede for skolerne uanset, om fokus er på den nære natur i skolegården, i byens parker eller den vildere natur i de omgivende skove og i naturparkerne. Vi videreudvikler derfor de tre typer formidlingsbaser, vi er kendt for:
- Bygninger bemandet med naturformidlere og naturvejledere (Kalvebod Fælled, Bøllemosen, Eghjorten).
- Ubemandede grejdepoter (Østre Anlæg, Fælledparken)
- Mindre mobile enheder (Træløberen, Børn Skaber Natur)
- På tegnebrættet er Hovedindgangen ved DR-byen, der vil blive bemandet og udgøre Københavns Naturskoles nordligste facilitet i den akse af naturskoletilbud, der også omfatter Kalvebod Fælled og Kalvebodhøj, og som skal bidrage til at åbne Naturpark Amager endnu mere op for byens borgere. Københavns Naturskole vil arbejde målrettet for, at der opstår faglig og praktisk synergi ved, at driften af baserne i naturparken samles hos os.
Kontakt
Københavns Naturskole
Granatvej 11