Om Børn, Natur & Miljø
For at vi hele tiden kan tilbyde kommunens børn spændende, nytænkende og aktuelle aktiviteter, prioriterer vi hos Børn, Natur & Miljø at indtænke eksterne samarbejdspartnere i vores projekter. Det gælder alt fra sommerhøjskole for voldsramte familier, til bi-teater og energispareforløb.
Hos Børn, Natur & Miljø ønsker vi at bidrage til udviklingen og forståelsen af børns dannelse og trivsel. Vi samarbejder derfor med Københavns Professionshøjskole og andre uddannelsesinstitutioner med henblik på at bidrage til ny viden inden for særligt naturdannelse og science hos børn i alle dele af samfundet. Dette har bl.a. været gældende for projektet Tidlig Naturfaglig Nysgerrighed, – en indsats, der med støtte fra Novo Nordisk Fonden, har til hensigt at styrke børn i udsatte positioner. Indsatsen har undersøgt og afprøvet, om man i daginstitutioner kan skabe en science-kultur, hvor alle børn er en del af fællesskabet og får grundlagt en varig naturfaglig interesse.
I Børn, Natur og Miljø er vi altid åbne for dialog om fremtidige partnerskaber eller specifikke initiativer. Sidder du med idéer eller projekter til daginstitutionsområdet, hvor vores kompetencer eller fysiske rammer kunne give mening, er du altid velkommen til at kontakte os.
Partnerskaber
Vis alle
Offentlige instanser
- Teknik og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune
- Københavns Kommunes biblioteker
- Københavns Kommunes kulturhuse
- De bemandede legepladser i Københavns Kommune
- Københavns Professionshøjskole
Private instanser
- Novo Nordisk
- Det Lille Teater
- Meyers Madhus
- Danner
- Naturvejledning Danmark
- Teater Baglandet
- Rum for Æstetik
Privatpersoner
- Mille Brink
- Dorte Abrahamsen
Projekt Tidlig Naturfaglig Nysgerrighed
Læs mere om Tidlig Naturfaglig Nysgerrighed
Vis alle
Om projektet
Afdelingen for Bæredygtig Udvikling, Team Børn, Natur og Miljø i Københavns Kommune, har fået støtte af Novo Nordisk Fonden med 5,6 mio. til projektet, Tidlig Naturfaglig Indsats.
Projektet løber fra start 2021 til slut 2024.
Om projektet
Formålet med projekt Tidlig Naturfaglig Nysgerrighed er at skabe bedre forudsætninger for at støtte børn i udsatte positioner, i deres interesse og erfaringer med natur og science. Dette ved at løfte kvaliteten i dagtilbuddet gennem en helhedsorienteret og inddragende indsats, med fokus på børns deltagelse, pædagogers kompetencer, dagtilbuddets læringsmiljø og et tæt forældresamarbejde.
Over en 2,5-årig periode vil 10 udvalgt daginstitutioner gennemgå en helhedsorienteret udviklingsproces med kompetenceudvikling, sparring, workshops, sidemandsoplæring og refleksion, for alle børn, personaler og forældre.
I samarbejde med forskere fra Københavns Professionshøjskole, laves følgeforskning hvor vi undervejs skal blive klogere på hvordan kvaliteten i dagtilbuddet styrkes, og hvilken betydning den helhedsorienterede indsats har for institutionens science-pædagogiske kultur. Denne viden skal i projektets afsluttende fase videreformidles gennem målrettede publikationer, konferencer og vejledninger til både ledelse og pædagogisk personale.
Rapporter vedrørende Tidlig Naturfaglig Nysgerrighed
Kontakt vedr. Projekt Tidlig Naturfaglig Nysgerrighed
Emil Raphael De Marco
Naturvejleder