Københavns Naturskoles faglige rammer
Københavns Naturskole har igennem årene opbygget en omfattende erfaringsbase inden for formidling om og i naturen, og denne viden bringer vi i spil på talrige måder:
- Vi afholder kurser og efteruddannelse i samarbejde med UCC og Københavns Universitet for lærerstuderende, lærere, pædagoger og naturvejlederstuderende.
- Vi deler ud af vores viden gennem faglige oplæg, eksempelvis på Big Bang og for netværket for de nordiske naturvejlederuddannelser. Derudover medvirker vi i den prisbelønnede film NaturePlay.
- Vi er ofte værter for danske og internationale besøgende.
- Vi bliver flittigt brugt som faglige konsulenter særligt inden for emnerne biodiversitet og grønne læringsrum og til udviklingen af faglige materialer, eksempelvis app’en Arter.dk og Naturvidenskabens ABC. Vi stiller os også til rådighed for fokusgruppeinterviews og som dommere på Astras projekt, Unge forskere.
- Vi deltager gerne i relevante workshops, tænketanke og temadage, hvor vores viden kan bringes i spil. Det gælder bl.a. løft til udskolingen og bynaturvejledning.
- Vi indgår gerne i forskningsprojekter, hvor vores pædagogiske arbejde og erfaringer er i fokus, eksempelvis det internationale studie, Pathways of Nature Education Development in China - A comparison study of nature education institutions in Chengdu and Copenhagen. Herudover er vi studieobjekt i talrige specialer og opgaver og helt aktuelt projektet, Plads til liv – biologiske makerspaces, i regi af Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet.
- Endelig forfatter vi artikler til fagblade, bl.a. Naturvejleder, og andre relevante fora, bl.a. Altinget.
Vores faglige tilgang til udvalgte temaer i ABU:
Vis alle
Natur
Naturen og dens organismer, herunder deres tilpasninger og samspil med hinanden, hvor de abiotiske kår er omdrejningspunktet i alle Københavns Naturskolens forløb. Vores tilgang er naturfaglig og faktabaseret med det vigtige formål; at give eleverne spændende førstehåndserfaringer med naturfænomener, gøre dem fortrolige med mulighederne for et aktivt friluftsliv og give dem naturoplevelser, de husker. Vi tager udgangspunkt i naturen på land og i de ferske vand, mens vores kolleger fra Øresundsmiljøskolen fokuserer på det salte vand.
Naturdannelse
Københavns Naturskole arbejder integreret med naturdannelsens fem elementer i vores undervisningsaktiviteter.
Vores didaktik tager udgangspunkt i, at eleverne har brug for viden (det kognitive element) for at kunne forholde sig til problemstillinger og emner i spændingsfeltet mellem menneske og natur. Langt de fleste af vore aktiviteter har fokus på opbygningen af denne viden.
En del forløb sætter fokus på vores materielle udnyttelse af naturens ressourcer fra sankeforløb til skoven som produktionsapparat.
Alle vore forløb er erfaringsbaserede, og gennem denne direkte interaktion med, og ophold i, naturen stimuleres og udvikles elevernes følelsesmæssige forhold til naturen, herunder konkrete steder i naturen. Vi søger altid at bevidstgøre eleverne om deres etik og natursyn (det filosofiske element) og udfordre dem på det i arbejdet med ovennævnte problemstillinger.
Ressourcer, affald og genbrug (cirkularitet)
Københavns Naturskole forsøger at gå genbrugsvejen i mere end én forstand. Vi har, i mere end 25 år, praktiseret detaljeret affaldssortering med både naturskolens eget- og elevernes affald. Fornybare og genanvendte materialer indgår, hvor det er muligt, i møbleringen og indretningen, og, sammen med eleverne, passer vi godt på vores grej.
Vi har særligt fokus på den organiske fraktion, hvor vi udfolder begreber som kulstofkredsløbet, nedbryderkæder og biodiversitet.
Friluftsliv (Bevægelse)
Københavns Naturskole støtter, sammen med Naturkolonierne, eleverne i at prøve kræfter med forskellige former for bæredygtigt friluftsliv. Ambitionen er, at eleverne generelt bliver inspireret til at bruge naturen som ramme for et aktivt fritidsliv ved at deltage i naturskolens aktiviteter.
Vi har særligt fokus på de aktiviteter, man ikke nødvendigvis dyrker i en organiseret sammenhæng, selvom de sagtens kan være omdrejningspunktet i vores sociale aktiviteter. Det gælder bl.a. sankning, lystfiskeri, jagt, cykling, vandring, overnatning i det fri, orienteringsløb, bålmad, fuglekiggeri, botanik m.m.
Mange af vores øvrige aktiviteter indeholder opgaver og arbejde, der, i højere grad end den traditionelle klasseundervisning, rummer mulighed for bevægelse.
Klima og klimatilpasning
Københavns Naturskole tilbyder forløb, der spænder fra grundforståelsen for CO2-kredsløbet til en introduktion til begreberne mitigation og adaptation. Dette foregår ude i terrænet, hvor diget forhøjes, pumperne arbejder og ny skov plantes.
Biodiversitet
Københavns Naturskole tilbyder forløb om biodiversitet til alle folkeskolens klassetrin. Der er indtænkt en faglig progression fra indskolingens fokus på indsamling, sortering og klassificering over mellemtrinets arbejde med form og funktion til udskolingens forståelse for økologi og samspillet med abiotiske faktorer. Et gennemgående tema er naturpleje med fokus på at forstå den kultur- og naturhistoriske baggrund for plejeformen og sammen blive klogere på hvorfor og hvordan, vi kan forbedre biodiversiteten i vores nærmiljøer.
Mad
På Københavns Naturskole er indsamling af årstidernes spiselige råvarer fra naturen, herunder tilberedning af dem, en vigtig del af de fleste undervisningsforløb. Vi introducerer eleverne til sankning af urter, bær og svampe, fiskeri og jagt, hvor der arbejdes med et bredt spektrum af friluftslivets forskellige tilberedningsmetoder: Røgeovn, trangia samt kogning, stegning, bagning og grilning på bål.
Vi udvider elevernes gastronomiske horisont, og aktiviteterne gennemføres altid med respekt for råvarerne og måltidet som kulturbærende og social institution.
Håndværk, design og kunst
Københavns Naturskole har flere tilbud til de praktisk-musiske fag. Alle forløb tager udgangspunkt i naturen som inspirationskilde og leverandør af materialer, og eleverne er selv med til at tilvejebringe råvarerne. Alle produkter er derfor unikke og bæredygtige fra vugge til grav.
FN’s Verdens Mål
På Københavns Naturskole har vi en del aktiviteter, der berører, eller potentielt kan berøre, Verdensmålene. Vi har valgt at definere en taksonomi over vores arbejde med Verdensmålene, hvor hvert trin er forberedende for det næste. På den måde er der ikke et trin, der er vigtigere end de andre.
Da vores pædagogiske grundprincip på naturskolen fordrer, at eleverne selv skal handle, er det ikke overraskende, at mange af vores forløb kan være under trin 3: Handle for at nå Verdensmålene. Det gælder bl.a. de aktiviteter, der har at gøre med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget. Naturskolen leverer også mange aktiviteter, der danner et vidensgrundlag og forbereder elever til at kunne forstå de problemstillinger, Verdensmålene berører. I nogle tilfælde kræver det lidt dybere refleksion, analyse og perspektivering over faglige dilemmaer af eleverne, og i disse tilfælde arbejder vi med højere niveauer i taksonomien.
Københavns Naturskole har særligt fokus på følgende Verdensmål
- 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund
- 13: Klimaindsats
- 15: Livet på land
Flere forløb tager derfor udgangspunkt i naturforvaltning med henblik på at stoppe tabet og fremme genskabelse af biodiversitet. Det samme gælder overvågning af naturtilstanden, bekæmpelse af invasive arter og begrænse forringelsen af naturlige levesteder.
Følgende Verdensmål er endvidere i fokus på enkeltforløb:
- 5: Ligestilling mellem kønnene
- 14: Livet i havet
Kontakt
Københavns Naturskole
Granatvej 11