Kompetenceudvikling hos Børn, Natur & Miljø
På et kompetencekursus går vi i dybden med læreplanstemaet Natur, Udeliv og Science. Kursisterne får viden, inspiration og erfaringer med at tilrettelægge konkrete projekter og aktiviteter med naturen som omdrejningspunkt i samspil med øvrige læreplanstemaer. Undervejs vil vi, gennem sparring og vidensdeling, undersøge, hvordan vi skaber en pædagogisk praksis, hvor natur, udeliv og science er en integreret del af hverdagen.
Undervisningsform
Gennem en kobling af teoretiske oplæg og et hav af konkrete praktiske workshops dykker vi ned i emner som naturdannelse, science-didaktikken, friluftsliv, projektarbejde, sprogudvikling, naturoplevelser, bæredygtighed og fortællekunst.
Kursusdagene foregår forskellige steder i og omkring byen med henblik på at skabe varierede lærings- og oplevelsesmiljøer, som senere kan genbesøges. Vi bestræber os på at gøre læringsforløbet så praksisnært som muligt og vil undervejs inddrage kursisternes oplevelser og erfaringer fra netop deres institution. Vi forventer at kursisterne, i samarbejde med deres kolleger, arbejder aktivt med aktiviteter og observationer mellem de enkelte kursusdage. Det er derfor også en fordel at være to afsted fra samme institution.
Mål for deltagerne
• Får konkrete værktøjer til at arbejde med læreplansteamet Natur, Udeliv og Science.
• Får erfaringer og viden til at arbejde projektorienteret med Natur, Udeliv og Science.
• Planlægger, gennemfører og evaluerer konkrete aktiviteter og aktioner i egen praksis i relation til kursets tematikker.
• Får konkrete idéer til aktiviteter, som er lige til at tage med hjem og implementere i sin pædagogiske praksis.
Målgruppe
Pædagogisk personale i Københavns Dagtilbud. Vi anbefaler, at man deltager to fra samme institution.
Feedback fra kursusdeltagere
Vis alle
Citater fra kursusdeltagere
Kursusdeltager:
”Jeg har fået udfordret min måde at tænke natur og science på, og jeg er blevet skarpere på, hvordan jeg understøtter børnenes nysgerrighed.”
Kursusdeltager:
”Allerede dagen efter vores dag om science og matematisk opmærksomhed kunne jeg mærke, at jeg havde et andet perspektiv på mit arbejde med børnene: Netop det med at forholde sig til deres nysgerrighed, og hvad de prøver at undersøge, blev pludselig indlysende. Om det så er, hvad der sker, når man hælder vand helt op til kanten af glasset, eller når man følger en mariehønes tur hen over græsset.”
Kontakt
Børn, Natur & Miljø
Naturværkstedet Kløvermarken
Kløvermarksvej 511